گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
حماسه سيدالشهداء


حماسه سيدالشهداء

1 - در ورقه‏های " كرامت نفس ، محور اخلاق اسلامی " گفتيم كه در زمان‏
ما اصطلاحی است كه می‏گويند بعضی روحيه‏ها فاقد حماسه‏اند و بعضی دارای‏
حماسه‏اند ، و گفتيم كه حماسه ، نوعی احساس شخصيت است در مقابل ديگران‏
( 1 ) .
افرادی هستند در دنيا عاری و خالی از حماسه ، در خود ، همه احساس‏
حقارت و تبعيت و شكست خوردگی می‏كنند ، هيچ فكر و عقيده قابل دفاعی در
روح آنها وجود ندارد ، اگر دفاع كند فقط از مال و جان خود دفاع می‏كند ،
اما چيز ديگر قابل تعلق و قابل دفاعی ندارد از وطن و قوميت و نژاد و
زبان و دين و آئين و حريت و كرامت ذاتی . در گفتار آنها هيچگونه ابراز
شخصيت ديده نمی‏شود ، مانند حيوانی هستند كه به سخن درآمده باشد . ولی‏

بعضيها در خود احساس شخصيت می‏كنند ، نوعی حماسه در روح آنها هست . در
ملت آلمان حماسه " آلمان برتر از همه است " وجود داشت . در عرب نيز
خوی تفوق عرب بر غير عرب بود و اسلام با آن مبارزه كرد . كم و بيش در
هر قومی نوعی حماسه هست ، و از نظر اسلام همه حماسه‏های قومی مذموم است .
اما نوعی حماسه است كه حماسه انسانی است ، تعصب اگر ناميده شود
تعصب ممدوح است . آن ، حماسه كرامت نفس و آزادمنشی و عزت نفس و
اينكه زندگی با عار قابل تحمل نيست می‏باشد .
2 - آيا در قرآن آيات حماسی هست ؟ آيه : « و لله العزش و لرسوله و
للمؤمنين »(1) و آيه كريمة : ²لن يجعل الله للكافرين علی المؤمنين سبيلا
( 2 ) .
حماسه به طور كلی توجه به نوعی كيفيت معنوی زندگی است ، چيزی كه هست‏
بعضی كيفيتها موهوم و بی اساس است مثل اينكه " آلمان يا بايد معدوم‏
شود و يا بر دنيا سيادت كند " و همچنين حماسه‏های ديگر برتری طلبی و
تقدم جوئی‏ها ، و نوعی كيفيت است كه واقعيت دارد و آن اينكه حيات شخص‏
يا ملت ، محكوم ديگران نباشد ، انسان آزاد آفريده شده : « و لا تكن عبد
غيرك و قد جعلك الله حرا » ( 3 ) ، يا اينكه شخص خود را آلوده نكند به‏
دروغ و غيبت و خيانت

به ديگران .
3 - در " نفس المهموم " ص 187 می‏گويد : اين اشعار از سيد الشهداء
است :

و ان تكن الدنيا تعد نفيسة
فدار ثواب الله اعلی و انبل